Авторизація

     Забули пароль?


Реєстрація

   
Наше життя

Нотатки про Грузію 3

  11/01/2014     1 173      Paul    

Окончание. Начало 1 часть и 2 часть.

 

Про спеціальні школи для дітей з порушеннями слуху

 

У Грузії вісім спеціальних шкіл для дітей, які мають різні проблеми у розвитку. З них — дві спецшколи для дітей з порушеннями слуху: в Кутаїсі і Тбілісі.

Проте не всі нечуючі грузинські діти охоплені шкільним навчанням. Як з болем розповіли наші грузинські колеги, у віддалених гірських районах є багато дітей з порушеннями слуху, які не відвідують школу, бо їхні батьки не мають коштів, щоб привезти їх до міста.

 

На фоні спеціальної школи для глухих дітей
в Кутаїсі з директором школи Іріне Абдаладзе.

 

Оскільки за браком часу ми не змогли побувати у Тбіліській школі-інтернаті № 203, про неї розповіла нам її директор, яка також разом з нами брала участь у міжнародній конференції.

Школа у столиці Грузії побудована сто років тому. В ній зараз навчається 178 учнів, із них 104 — ночують у школі.

У штаті навчального закладу є нечуючі працівники: викладачі з фізичного виховання, малювання, вихователі та нічні няні.

Є окремий клас для дітей з кохлеарними імплантами. Серед них є й дітки, яким ця операція не допомогла, і вони не змогли навчатись у масовій школі.

У Тбіліській школі-інтернаті № 203 працює кафедра жестової мови, предмет «Жестова мова» викладається до 5 класу 5 годин на тиждень, у середніх та старших класах — 3 години на тиждень. У школі працюють шість перекладачів жестової мови.

Більш детально ми мали можливість ознайомитись з Кутаїською школою-інтернатом. Цей навчальний заклад дає своїм випускникам неповну середню освіту. Функціонують підготовчий, 1—9 класи (потім випускники цієї школи здобувають далі середню освіту у Тбіліській школі).

 

У класі Кутаїської спецшколи.

 

Ще в 1955 році максимальна кількість нечуючих учнів у Кутаїсі сягала 120 дітей. Наразі там — 34 учні. При такій кількості дітей школа складається з двох чотириповерхових будівель: старої (яку тимчасово закрили, бо планується зробити ремонт) і нової — сучасної за всіма мірками.

Перед школою грає всіма барвами дитячий майданчик з різними ігровими спорудженнями. Віддалік від школи темніє старий густий парк (3700 кв. метрів) — він є власністю цього навчального закладу.

На 34 дітей припадає 17 учителів та 6 вихователів (з розрахунку: чотири дитини, що залишаються на ніч, на одного вихователя). А весь персонал нараховує 50 осіб. З викладачів спеціальну (дефектологічну) освіту мають лише кілька вчителів. Це пояснюється тим, що у Грузії в педагогічних університетах немає дефектологічних факультетів, де готують майбутніх сурдопедагогів, тому ці кілька осіб отримали відповідну освіту в Москві (Росія) та Слов’янську (Україна).

 

У класі Кутаїської спецшколи.

 

Школа має у штаті одного перекладача жестової мови та двох учителів з жестової мови.

Предмет «Жестова мова» у грузинських школах запроваджений три роки тому. Він вивчається в усіх класах: в початковій школі — по 5 годин на тиждень, а в середній — по 3 години на тиждень (в Україні: в школі глухих — по 2 години, а в школі для слабочуючих — по 1 годині на тиждень). Як бачимо, порівняння не на нашу користь...

 

Оригінальні роботи глухих дітей. Чільне місце посідають жести.

 

Крім звичайного розкладу уроків, у Кутаїській школі висить ще один розклад — для перекладачів жестової мови. В цьому розкладі зазначені ті предмети у відповідних класах, де має здійснюватись переклад. Це означає, що на уроці математики чи історії Грузії вчитель голосом читає навчальний матеріал, а перекладач жестової мови його перекладає для учнів. (До речі, в Грузії відсутня така система підготовки перекладачів жестової мови, яка є в Україні. Перекладачами стають діти з родин глухих, які з дитинства опановують жестову мову).

Школа має кабінет жестової мови. Ми побачили там багато цікавої літератури. Наприклад, для початкової школи є окремі підручники з жестової мови для учнів та вчителя жестової мови. Підручник для учнів складено за малюнково-тематичним принципом. Крім того, для вчителів є методичний посібник (з двох частин), який містить фото жестів та короткі пояснення до них. Також є об’ємистий жестівник, виготовлений Союзом глухих Грузії.

В цілому предмет «Жестова мова» викладається за американською програмою, перекладеною на грузинську мову.

 

Література на тему «Грузинська жестова мова».

 

У Кутаїській школі, як і в Тбіліській, навчається чимало учнів, яким зроблено операцію з кохлеарної імплантації. Проблеми схожі: незважаючи на обіцянки лікарів, ця операція дітям не допомогла і вони не в змозі розрізняти різні звуки. Здебільшого ці учні потрапили до спеціальної школи після невдалої спроби навчання у звичайній масовій школі. Тому у порівнянні з ровесниками, які не мали такого медичного втручання, імплантовані діти гірше адаптовані до життя і мають більше проблем у навчанні та спілкуванні з оточуючими.

Особливо хочеться зазначити, що в обох школах для нечуючих дітей створені гарні умови для їх постійного цілодобового перебування. Приємні враження залишили затишні, сучасні спальні: з рожевими стінами — у дівчаток, з блакитними — у хлопчиків.

 

Спальня для дівчаток за спеціальним дизайном.

 

Меблі (і ліжка, і парти, й інше) в школі дуже гарні, до того ж, вони виготовлені за єдиним стандартом для всіх навчальних закладів.

У кожного учня — окрема парта. Розташовані вони в класі й півколом (як зазвичай в школах глухих), і групами, й окремо. Приміром, учнів, які мають труднощі у навчанні і потребують особливого супроводу, вчитель може виокремити, поставивши їхні парти ближче до себе.

На території Кутаїської школи нашу увагу привернула спеціально побудована каплиця, до якої часто приходять діти. Тут їх навчають молитвам, розповідають про правила поведінки в храмі.

 

У каплиці.

 

Саме поєднанням сучасних реалій і древньої самобутньої культури найбільше вразила і запам’яталась нам Грузія.

 

Висловлюємо щиру подяку грузинським друзям і керівництву СГГ за сприяння в організації цієї поїздки.

 

Н. АДАМЮК, І. ЧЕПЧИНА.





газета Наше Життя

Нотатки про Грузію 3

2014-01-11
В світі глухих https://ourlife.in.ua/uploads/posts/2014-01/1388836732_img_2161_.jpg

Про спеціальні школи для дітей з порушеннями слуху

У Грузії вісім спеціальних шкіл для дітей, які мають різні проблеми у розвитку. З них — дві спецшколи для дітей з порушеннями слуху: в Кутаїсі і Тбілісі.

Проте не всі нечуючі грузинські діти охоплені шкільним навчанням. Як з болем розповіли наші грузинські колеги, у віддалених гірських районах є багато дітей з порушеннями слуху, які не відвідують школу, бо їхні батьки не мають коштів, щоб привезти їх до міста.

газета Наше Життя