Авторизація

     Забули пароль?


Реєстрація

   
Наше життя

Граємо й навчаємось

Ми продовжуємо нашу тему про новий доробок членів ОНП, які втілюють у життя ідеї ветерана УТОГ В.В. Скурчинського. Сьогодні ми розповімо про те, з чого складається цей навчально­-дидактичний матеріал та як з ним можна працювати (початок статті читайте в минулому номері газети).

 

 

Спершу зазначимо, що запропонований матеріал адресується батькам нечуючої дитини та фахівцям, що працюють з малюками, які мають порушення слуху. Унікальним у цьому матеріалі є саме малюнки жестів, які виконані художником Є. Фіненком. Важливим елементом цих малюнків є повне відоб­раження локалізації (місця) та розташування жестової одиниці. Наприк­лад, відображаючи жест ДІВЧИНКА, ми торкаємося підборіддя. Крім того, передаємо рух та його характер (наприклад, у такому жесті, як ЕКСКАВАТОР), що відповідає лінгвістичним принципам української жестової мови.

Для того, щоб було цікаво, зручно й корисно в процесі гри навчатись і дітям, і дорослим, які ще не володіють жестовою мовою, авторами розроблено комплект зі 112 карток, який складається з таких підгруп:

 

 

Унікальним доробком цього комплекту є картки «Словесна абетка», «Числові жести», на яких зображені дактилеми, за допомогою яких кожна літера словесної мови чи число передаються певним положенням пальців руки. До комплекту входить і «Жестівничок (жестові одиниці) до словесної абетки», де кожен малюнок відображає жестову одиницю, яка відповідає слову.

Такий навчально­дидактичний матеріал спеціально розроблений для формування жестово­словесного мовлення нечуючих дітей, навчання їх умінню складати з літер склади, слова, словосполучення тощо. Ними можна користуватись і під час вивчення української жестової мови тих старших дітей й дорослих, для яких жестова мова не є рідною.

Спочатку ми зазначимо, що для налагодження кращої взаємодії дорослого і дитини, виявлення здібностей і умінь нечуючої дитини, досягнення взаєморозуміння з нею, батькам і педагогам бажано вільно володіти як словесною, так і жестовою мовою. Безумовно, найкращим шляхом для формування двох мов — жестової та словесної, у маленьких нечуючих є гра, яка поступово переходить у процес навчання. Для початку ми пропонуємо використовувати такий механізм гри: «жест — малюнок — слово».

Наведемо для прикладу кілька варіантів гри за допомогою комплекту карток.

 

Гра «Що змінилося»

 

Завдання: знайти новий предмет або визначитись, чого не стало, не вистачає.

Це гра для знайомства з картками. Тому можна брати будь­які з них. Дорослий викладає 5—7 карток. Дитина запам’ятовує їх за малюнками. За командою дорослого дитина повинна заплющити очі, в той час дорослий прибирає одну картку (або додає). За командою дитина розплющує очі, уважно розглядає малюнки та порівнює з тим, що було раніше.

 

Гра «Знайти колір»

 

Для цієї гри потрібні будуть малюнки чи муляжі овочів, фруктів, деяких предметів, картки «Жестові кольоропозначення», а для більш ускладненої гри можна додати ще картки «Дактильна абетка», «Літерна абетка».

1 варіант. Дорослий підбирає один колір, називає його жестом, потім показує колір, який зображено на картці, і для прикладу демонструє інші предмети цього кольору, які є поруч. Потім пропонує дитині продовжити цей перелік. Наприклад, колір ЖОВТИЙ — олівець, мило, лимон, сонце тощо.

2 варіант. Для гри залучаються 3—5 дітей. Дорослий показує картки з предметами різних кольорів. Діти мають швидко правильно назвати колір (на вимогу дорослого: жестами або усно).

3 варіант (ускладнений). До кожного предмету відповідного кольору, за допомогою «Дактильної абетки», «Літерної абетки» скласти слово дактилемами або літерами.

 

Гра «Проведи доріжку до слова»

 

 

Для гри потрібні картки «Жестівничок», «Словесна абетка», «Дактильна абетка». Завдання: підібрати до жесту дактильне слово або навпаки.

1 варіант. Дитина вибирає картку «Словесна абетка» (ту, що сподобалася), розглядає жест та малюнок. Дорослий називає (жестово, дактильно) предмет, який зображено на картці, і пропонує повторити. Потім допомагає дитині до жесту скласти дактильне слово з «Дактильної абетки».

2 варіант. Дорослий складає слово за допомогою «Дактильної абетки» й пропонує дитині визначити, яким жестом позначається це слово.

 

Гра «Виправ помилку»

 

Це гра для старших діток. Для неї потрібні «Числові жестові одиниці» або «Дактильна абетка».

1 варіант: Дорослий викладає картки з числовими жестами, порушуючи їх порядок: 1, 3, 4, 5, 2, 7… Дитині пропонується виправити порядок чисел.

2 варіант: Дорослий складає слово з «Дактильної абетки», навмисне припускаючись помилки, і пропонує дитині перевірити правильність написаного слова, виправити і назвати це слово жестовою мовою.

 

Гра «Кросворд (асоціації)»

 

Дорослий відбирає картинки на тему «Пори року» — санки, ялинка, дощ, сонце, метелик, яблуко та ін., показує дитині ці малюнки і запитує, з якою порою року вони пов’язані. Дитина має назвати жестовою мовою ці предмети, потім підбирає і складає дактилем і літерами узагальнююче слово — «зима», «літо», «осінь».

 

Гра «Напиши своє ім’я»

 

На столі (на килимку, біля дошки) пропонується скласти ім’я дитини з карток «Літерна абетка» та/або «Дактильна абетка». А також пропонується написати імена мами, тата, рідних, клички тварин тощо.

 

Гра «Знайди букву»

 

Завдання: вивчити голосні звуки — А, О, У. Є, Е, І, И, Ю, Я. 

Дитині пропонується знайти серед усіх карток на малюнках або в жестівничку предмети, у складі яких є буква «у» (у вигляді літери чи дактилеми). Так можна грати і з іншими буквами.

 

Гра «Хто перший»

 

Разом з картками «Дактильна абетка» у грі можна використовувати кубики «Ручна абетка глухих». Для цього створюються 2 команди: одна команда під назвою «Кубики», друга — під назвою «Картки». Педагог жестовою мовою описує предмет (МАЛЕНЬКИЙ, ПУХНАСТИЙ, ЛАПКАМИ ВМИВАЄТЬСЯ тощо), діти мають зрозуміти, про якого звіра йде мова, й скласти з кубиків та карток слово. Перемагає та команда, яка першою правильно складе за допомогою дактилем слово.

 

Як бачите, ці дидактичні ігри мають завдання навчати не лише жестовою мовою, а й словесною (дактильною, усною, писемною).

Підсумовуючи наш матеріал, хочемо звернути вашу увагу на вислів відомого українського педагога Василя Сухо­млинського, автора книги «Серце віддаю дітям»: «Щоб дитина була палко зацікавлена навчанням, їй необхідне різноманітне, приваблююче, інтелектуальне життя».

 

 

Шановні батьки, педагоги!

 

Тим, хто зацікавився й бажає отримати комплект карток «Граємо й нав­чаємось», необхідно надіслати заявку на електронну адресу:

onp­kiev@ukr.net або WhatsApp (чат) на номер: 063 700 95 61.

 

Не забудьте повідомити свій пош­товий індекс, адресу, на яку слід вислати комплект карток, а також своє прізвище, ім’я, по батькові і контакт­ний телефон. Доставка здійснюватиметься через «Нову пошту» за попередньою оплатою на номер Приватбанку.

 

Підготувала Н. ЗБОРОВСЬКА.

 







газета Наше Життя

Граємо й навчаємось

2015-12-22
Освіта / Сурдопедагогічна сторінка https://ourlife.in.ua/uploads/posts/2015-12/medium/1450604480_obrazec-kartochki.jpg

Ми продовжуємо нашу тему про новий доробок членів ОНП, які втілюють у життя ідеї ветерана УТОГ В.В. Скурчинського. Сьогодні ми розповімо про те, з чого складається цей навчально-­дидактичний матеріал та як з ним можна працювати (початок статті читайте в минулому номері газети).

 

газета Наше Життя