Авторизація

     Забули пароль?


Реєстрація

   
Наше життя

Хмельницька спецшкола № 33: працюємо по-новому

  11/12/2018     948      Paul    

Основний організатор — колектив спецшколи

«Реалізація педагогічних новацій в освіті дітей з порушеннями слуху» — під такою назвою у Хмельницькій спеціальній загальноосвітній школі № 33 відбувся Все­український науково-практичний семінар.

У числі його організаторів — відділ освіти дітей з порушеннями слуху Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України, Департамент освіти та науки Хмельницької міської ради та Об’єднання нечуючих педагогів.

І звичайно, основний організатор — колектив спецшколи № 33 на чолі з Г.М. Воробель. Колектив по-своєму унікальний — у його складі 14 нечуючих педагогів, а практично всі працівники, незалежно від стану слуху, володіють жестовою мовою.

Унікальність школи ще й у тому, що це неінтернатна установа, чий досвід має певний інтерес в нинішніх реаліях, коли високопосадовці сплять і бачать, як зекономити на інтернатах.




Ознайомитися з тим, як організована робота в школі № 33, побувати на уроках, обговорити актуальні проблеми спеціальної освіти мали змогу учасники семінару, які завітали до Хмельницького з Києва, Одеси, Чернівців, Кам’янця-Подільського та Нової Ушиці.

Першою чергою, розглядалися питання підвищення компетентності педагогів спеціальних закладів загальної середньої освіти з питань організації освітнього процесу в контексті Нової української школи (основні зміни, особливості реалізації змісту освіти, сучасні методики).

У вступному слові директор школи, к.п.н. Г.М. Воробель презентувала діяльність закладу і розповіла, як саме вони працюють по-новому, наголосивши, що учасники семінару матимуть змогу побачити все це наочно, під час відвідання уроків. А наріжним каменем є так званий «дитиноцент­ризм», коли на першому місці саме інтереси учнів.

Учасників семінару вітали своїми хореографічними виступами учні спецшколи — від зворушливо кумедних малюків до статечних старшокласників.

Як відомо, саме у цьому навчальному році розпочалася робота з організації освітнього процесу в контексті Нової української школи. І, як заплановано, першими взялися за цю справу педагоги 1 класу. До речі, для цього класу Хмельницької спецшколи міська влада вже передала нові меблі.

Проте, певна річ, не меблями єдиними забезпечується навчальний процес. Про напрацювання і труднощі в роботі поділилася у своєму виступі вчитель 1 класу Хмельницької спецшколи № 33 Л.А. Голуб.

Любов Анатоліївна підкреслила, що навчання за програмою Нової української школи вимагає від учителя особливого, творчого підходу до роботи.

Але, на жаль, навчальний процес не забезпечено у повній мірі підручниками і посібниками. Залишається дискусійним питання щодо розробки для навчання нечуючих дітей спеціальних програм і підручників. Адже за новими освітніми стандартами діти з порушеннями слуху мають засвоювати програму на рівні масової школи, але насправді з різних причин не всі з них здатні це зробити. Отже, на думку практиків, доцільно використовувати, як і раніше, диференційований підхід.

«Вишенька на торті»

Справжньою «вишенькою на торті» у програмі семінару стали практичні заняття — бінарний урок та майстер-клас.

Отже, спочатку був бінарний урок у 5 класі, який проводили два педагоги — Лаура Дмитрівна Григорова (вчитель УЖМ) і Марина Василівна Кирилюк (вчитель української мови). Його тема була така: «Міста нашої області. Алфавіт. Співвідношення звуків та букв».

Назва «бінарний» перекладається як «двійний, подвійний» урок, і це справді так. За стандартні 45 хвилин учні отримують знання від двох вчителів, які працюють, доповнюючи один одного.

І глибоко помиляється той, хто думає, що вчитель УЖМ виступає як перекладач. У цьому абсолютно немає потреби, тому що Марина Василівна теж добре володіє жестовою мовою.

Суть цього творчого підходу — у поєднанні двох тем двох різних предметів таким чином, щоб учням було цікаво й пізнавально.

Від запитань з української мови (Згадали, скільки звуків і букв в українській мові? Що таке абетка? Які є синоніми до слова «абетка»?) розмова переходить на тему з УЖМ «Міста нашої області». Лаура Дмитрівна згадує жестові найменування міст і містечок. А тут і нове завдання — розташувати ці назви за алфавітом. А далі — визначити, яке співвідношення звуків і букв у цих назвах: де більше/ менше/порівну звуків та букв…

А далі естафету від Марини Василівни знову переймає Лаура Дмитрівна, розповівши на ЖМ легенду про Кам’янець-Подільський…

Ось так завдяки творчому підходу до уроку зовсім по-іншому сприймаються дві зовсім різні теми, набуваючи нового змістового та практичного наповнення.

Як підкреслила автор цієї інновації Г.М. Воробель — головне, щоб дітям було цікаво, щоб вони охоче здобували нові знання.

Проте не слід думати, що кожен урок у школі — бінарний. Такі уроки вимагають досить ретельної і продуманої підготовки. Навесні підготували поєднаний урок з біології та УЖМ, зараз — з української мови та УЖМ. Колектив продовжує працювати надалі і своїх розробок не ховає, щедро ділиться ними з колегами.

Ще одна цікава інновація, яку вони презентували учасникам семінару, — майстер-клас «Казкотерапія», який провела керівник гуртка, шкільний бібліотекар Т.С. Стрельченко.

Тетяна Станіславівна чудовою жестовою мовою розповіла досить складну за сюжетом казку під назвою «Ох», а потім запропонувала учням відповісти на запитання тестів, які виводилися на екран.

Народна мудрість, накопичена віками, передається дітям рідною жестовою мовою. Ціни немає такому заняттю, бо залишається відкритим питання, чи читають вдома дітям казки і чи розуміють вони прочитане?



А що скаже наука?

Далі за програмою семінару були виступи науковців та інших учасників семінару.

Завідувач відділу освіти дітей з порушеннями слуху Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України, к.п.н. С.В. Литовченко у своєму виступі зосередила увагу на змінах в освітньому процесі спеціального закладу освіти в контексті НУШ.

Творчий підхід до навчання, надання можливості освітянам вносити зміни до навчальних планів у відповідності з потребами, які висуває сьогодення, і відповідно до можливостей тієї чи іншої категорії дітей — у цьому контексті теорія відповідала шкільній практиці (якщо брати за приклад Хмельницьку спецшколу № 33).

Старший науковий співробітник того ж відділу В.В. Жук детально розповіла, які особливості реалізації змісту освіти дітей з порушеннями слуху в контексті НУШ, а її колега В.В. Літвінова зупинилася на питанні сучасного навчально-методичного забезпечення освіти дітей з порушеннями слуху. Знову ж таки, обговорювалася актуальна тема, чи будуть видаватися окремі підручники і посібники для спецшкіл. Більшість практиків вважають це за доцільне.

З актуальних питань співпраці освітян, медиків і психологів виступила директор Хмельницького ресурсного центру (колишня ПМПК) О.А. Рибак.

Президент Об’єднання нечуючих педагогів Н.М. Каменська проінформувала присутніх про діяльність ОНП та його роль у підвищенні кваліфікації педагогів з порушеннями слуху й підтримці інноваційних розробок. Вона вручила подяку від ОНП зі словами вдячності колективу Хмельницької спецшколи за творчий неспокій і готовність ділитися творчими розробками з колегами.

Відбулася також панельна дискусія «Актуальні проблеми в освіті дітей з порушеннями слуху» у поєднанні з обговоренням організаційних питань ОНП і планів цієї організації на майбутнє.

Щира подяка всім, хто організував цей цікавий семінар та взяв у ньому участь.




Инф. «НЖ»



газета Наше Життя

Хмельницька спецшкола № 33: працюємо по-новому

2018-12-11
Освіта / Освіта глухих https://ourlife.in.ua/uploads/posts/2018-12/medium/1544466307_hmel_shkola2.jpg «Реалізація педагогічних новацій в освіті дітей з порушеннями слуху» — під такою назвою у Хмельницькій спеціальній загальноосвітній школі № 33 відбувся Все­український науково-практичний семінар.
газета Наше Життя