Авторизація

     Забули пароль?


Реєстрація

   
Наше життя

Неймовірна Марі Філіп

  19/04/2017     304     Paul        

 

Марі Жан Філіп була лідером не тільки американської, а й міжнародної спільноти глухих. Вона відстоювала права жестової мови для глухих людей, була однією з її дослідників, вивчала ASL (американську жестову мову) і культуру глухих. Вона була активним пропагандистом становлення американської жестової мови як визнаної мови навчання в коледжах Массачусетсу на початку 80-х років. Піз­ніше Марі стала координатором білінгвального (двомовного) методу навчання в Навчальному центрі для глухих у Фраммінгемі (штат Массачусетс). Вона — ікона в межах суспільства глухих, взірець для наслідування. Вона була шанованою фігурою все своє життя, піонером і лідером, що пропагувала і впроваджувала білінгвальний метод навчання глухих. Вплив Марі сягав далеко за межі Сполучених Штатів Америки. Марі присвятила свою діяльність дітям з втратою слуху і стала легендарним захисником освіти глухих у всьому світі.

 

 

Дитинство та освіта

 

Марі Жан Філіп народилася 20 квітня 1953 року в місті Вустер (штат Массачусетс) у родині глухих — Джона і Доріс Філіп. Коли батьки дівчинки усвідомили, що Марі також не чує, вони відправили її до Американської школи для глухих (ASD) в Західному Хартфорді, штат Коннектикут, де вона успішно навчалася. Марі була найстаршою з трьох дітей у родині, її молодші сестрички Сью і Джоан також народилися глухими і навчалися в тій же школі, що й вона.

Марі була дуже близькою зі своєю родиною, а також зі спільнотою глухих у місті Вустер. Після закінчення Американської школи для глухих, 1969 року Марі вступила до Галлодетського університету у Вашингтоні. В останній рік навчання в університеті дівчина вирішила спробувати взяти участь у програмі обміну та повчитися у коледжі Оберлін серед чуючих. Після свого рішення Марі зіткнулася з критикою на свою адресу, багато хто з глухих не розумів її вибору, не розумів, чому вона хотіла навчатися серед чуючих. Дівчина відповідала, що хотіла здобути новий досвід, відчути на собі різницю в освіті чуючих та глухих.

Навчаючись з чуючими у коледжі Оберлін, Марі довелося стикнутися з багатьма перепонами, але це був для неї корисний досвід. Та, врешті решт, дівчина усвідомила, що вона не зможе продовжувати навчання, бо воно було психологічно виснажливим для неї та емоційно знесилювало її. Вона зробила перерву у навчанні.

 

 

Кар’єра у Північно-східному університеті

 

У 1974 році Марі переїхала до Флориди, щоб знайти роботу. Вона працювала в закладах швидкого харчування McDonalds, прибирала в готелях, підроб­ляла кур’єром. Через п’ять місяців батьки вмовили її повернутися додому, де вона, на щастя, знайшла роботу асистента ASL у кіноархіві Північно-східного університету, де й розпочався її «хрестовий похід» як захисника жестової мови.

Згодом Марі Філіп стала навчатись у цьому університеті, щоб отримати ступінь бакалавра з лінгвістики та культурної ант­ропології. Все своє життя Марі переслідувала мету здобуття магістерського ступеня в області освіти глухих. Посмертно їй була присуджена докторська ступінь у Бостонському університеті.

Марі Філіп працювала в Північно-східному університеті з 1974 до 1987 року, розпочавши з посади асистента, згодом вона стала викладачем-дослідником ASL, а піз­ніше — координатором послуг перекладача в університеті. Навчальний центр для глухих дітей Фраммінгему контактував з Марі та запропонував їй працювати у їхній школі, де розпочали запроваджувати білінгвальний метод навчання.

Марі погодилася на співпрацю з цим навчальним закладом у 1985 році, рухаючись кар’єрними сходами аж до посади координатора білінгвального навчання (у 1987 році). У Навчальному центрі, попри вагомий внесок у білінгвальне навчання, Марі здобула серед дітей популярність, як улюблений ними казкар. Її вираз обличчя, емоційність та багата жестова мова наповнювали оповідані нею історії хвилюванням, сміхом і щастям. Не лише діти, а й персонал школи любив історії, які розповідала Марі Жан Філіп.

 

 

 

Лідер та захисник прав глухих

 

Під час своєї роботи Філіп побувала у багатьох країнах, в тому числі в Канаді, Сальвадорі, Англії, Франції, Італії та Японії. Вона також брала участь у численних семінарах і зустрічах, на яких розповідала про свої дослідження та досвід роботи. Марі була співзасновником Массачусетської комісії для глухих і слабочуючих, яка розпочала свою роботу в 1985 році. Також вона викладала ASL у Гарвардському університеті до того, як програма була закрита через відсутність фінансування. Марі також працювала і позаштатним перекладачем жестової мови — не лише на місцевому, а й на міжнародному рівні.

Вона ніколи не прагнула бути знаменитою і, хоча мала міжнародну репутацію та популярність, ніколи не забувала про своє коріння. Саме у рідному місті Вустер вона відчувала себе найбільш комфортно та затишно, завжди при нагоді відвідувала місцеву спільноту глухих і спілкувалася з людьми.

Міс Філіп була членом Вустерського клубу глухих, Массачусетської комісії для глухих та слабочуючих, Національної асоціації глухих, Національного реєстру перекладачів для глухих, Асоціації вчителів ASL та організації «Глухі жінки США».

Марі Філіп несподівано померла 24 вересня 1997 року. Усі, хто знав її, зберігають пам’ять про неї, як гарного керівника, дотепну людину та інтелектуальну особистість, що захищала права глухих людей та була прикладом для наслідування. В останню путь її проводжала численна кількість глухих з усіх куточків Сполучених Штатів Америки: її вихованці, учні, співробітники, колеги, викладачі… Це була велика втрата для спільноти глухих усього світу.

 

«Марі була однією з найбільш визначних особистостей серед глухих людей у світі», — зазначив Майкл Белло, виконавчий директор Навчального центру для глухих дітей у Фраммінгемі.

 

 

Послідовники Марі Філіп

 

Передчасна смерть Марі не стала кінцем роботи, яку вона започаткувала. У Північно-східному університеті з 1997 року розпочали проведення щорічного Національного конкурсу поезії та художньої розповіді на ASL імені Марі Жан Філіп. Основною метою цього конкурсу було вшанування пам’яті цієї невтомної захисниці глухих дітей та жестової мови. Навчальний центр для глухих дітей вшанував цю жінку, яка любила дітей і освіту, назвавши свою нову початкову школу її іменем.

Одним з улюблених висловів Марі Жан Філіп було: «Ідіть до людей, живіть серед них, учіться у них, любіть їх. Почніть з того, що вони знають, побудуйте щось від того, що у них є… Але вчіться у кращих лідерів. І коли завдання виконане… суспільство побачить, що ми досягли цього самі».

Унікальна особистість, захисник прав глухих та жестової мови, неймовірна Марі Жан Філіп внесла значний вклад у розвиток освіти та культури глухих у світі. Її внесок — безцінний та цінуватиметься не одним поколінням глухих.



Неймовірна Марі Філіп

Видатні глухі / Відео https://ourlife.in.ua/uploads/posts/2017-04/1492092460_mer-zhan-flp.jpg

Марі Жан Філіп була лідером не тільки американської, а й міжнародної спільноти глухих. Вона відстоювала права жестової мови для глухих людей, була однією з її дослідників, вивчала ASL (американську жестову мову) і культуру глухих. Вона була активним пропагандистом становлення американської жестової мови як визнаної мови навчання в коледжах Массачусетсу на початку 80-х років.